آشنایی با انواع تیپ بدنی در ورزشکاران

آشنایی با انواع تیپ بدنی در ورزشکاران
در این نوشته شما می خوانید

انواع تیپ بدنی به‌طور کلی در بین تمامی ورزشکارانی که در رشته‌ های تناسب‌ اندام و … شرکت می‌کنند در سه حالت مختلف شناخته می‌شود. هرکدام از این وضعیت‌ ها، ویژگی‌ ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند و البته برنامه‌ ریزی ورزشی برای این افراد هم باهم متفاوت است.

البته در نظر داشته باشید که این تیپ‌ها باید توسط متخصصین تغذیه، مربیان حرفه‌ ای بدنسازی، مشاورین باتجربه و کسانی شناسایی شود که قصد نوشتن برنامه بدنسازی را دارند. در ورزش بدنسازی افراد در دو گروه قرار می‌گیرند. گروه اول کسانی هستند که به‌ صورت حرفه‌ ای پیش رفته و گروه دوم نیز کسانی هستند که صرفاً برای تناسب‌ اندام خود ورزش می‌کنند.

در ادامه ضمن اینکه در خصوص انواع تیپ بدنی، توضیح می‌دهیم، اشاره‌ ای به این موضوع خواهیم داشت که کدام فرم بدنی می‌تواند با کدام سبک و نوع برنامه ورزشی نتیجه بهتری دریافت کند.

[lwptoc title=”فهرست محتوا”]

آشنایی با انواع تیپ بدنی بدنسازی

به‌ طور کلی فرم و تیپ بدنسازی در سه حالت اکتومورف، مزومورف و در نهایت اندومورف تقسیم‌ بندی می‌شود. هرکدام یک سری خصیصه‌ ها دارند که بر اساس آن، باید عادات غذایی و… تنظیم شود. در غیر این صورت شخص به‌ مرور دچار مشکل چه در ستون فقرات، چه در روند تمرین و چه در سوخت‌ و ساز بدن می‌شود. نه‌ تنها انجام ورزش‌ های مختلف برای او نتیجه‌ ای نخواهد داشت بلکه در دراز مدت دچار اختلالات شدید جسمی و هورمونی می‌شود.

انواع تیپ بدنی درنهایت در روش استفاده از مکمل‌ های ورزشی نیز باهم تفاوت‌ های کلیدی و گسترده‌ای دارند. اما بااین‌حال بهتر است که برخی از ورزش‌ ها را در لیست اولویت‌ های خود قرار داده و در انجام یک سری حرکات نیز کمی محتاطانه‌ تر عمل کنند.

در صورتی که می‌خواهید بر اساس انواع تیپ بدنی ورزش کنید، نخست باید شناخت کاملی از انواع این تیپ‌ ها داشته باشید. این پروسه البته بهتر است همان‌ طور که اشاره شد زیر نظر شخص متخصص انجام گردد و شما دقیقاً نسبت به انواع تیپ بدنی اطلاعات لازم را دریافت کنید.

آشنایی با انواع تیپ بدنی بدنسازیتیپ بدنی اکتومورف

این افراد معمولاً متابولیسم بدنی سریعی داشته و مانند دونده‌ های ماراتن دیده می‌شوند. ساخت ماهیچه و ایجاد بافت چربی در آن‌ ها بسیار دشوار بوده و از طرفی قاب بدنی آنها نیز ضعیف است. عموماً توسط پزشکان ذکر می‌ شود که آن‌ها مستعد ساخت بافت چربی نیستند و البته فیبر نیز معمولاً در بدن آن‌ ها کم است. ممکن است به مشکل روده دچار شوند.

برنامه بدنسازی این تیپ بدنی باید برای آن‌ ها با دقت زیادی نوشته شود، چون بیش‌ از حد فشرده بودن این برنامه می‌ تواند سبب لاغری مفرط در آن‌ ها شود. این افراد در بیشتر شرایط بلند و لاغر اندام هستند البته گاهی لاغری آن‌ ها، قدشان را بلندتر نشان می‌دهد. کسانی که تیپ بدنی اکتومورف دارند می‌توانند از برنامه بدنسازی افزایش حجم برای رشته عضلات و افزایش وزنشان استفاده کنند.

سبک مناسب بدنسازی اکتومورف

درصورتی‌ که شما چنین بدنی دارید، باید بدانید که ساخت چربی و بافت ماهیچه برای شما فوق‌ العاده دشوار است. در تمرینات بدنسازی، باید حرکات ترکیبی انجام دهید. این بهتر از حرکات جز به‌ جز جواب می‌دهد. مثلاً با استفاده از هر دو تمرین تک‌ محوری و ترکیبی در کنار هم برای رسیدن به هدفتان ورزش نموده و سپس تمرکز اصلی خود را روی انجام ورزش‌ هایی مانند دراز و نشست با نیمکت و… بروید.

در نظر داشته باشید که تمرینات تک عضله‌ ای به چشم تمرین جانبی در این سبک دیده می‌شود. انواع تیپ بدنی اکتومورف باید در انتخاب حرکاتی که ممکن است به بدن آن‌ ها فشار بیاورد دقت ویژه‌ ای داشته و از آن‌ ها پرهیز کنند.

تیپ بدنی اندومورف

تیپ بدنی اندومورفدر بررسی و معرفی انواع تیپ بدنی، به سراغ تیپ دوم خواهیم رفت که معمولاً حالت بدنی بسیار قوی دارند. سوخت در نیمه پایینی بدن بیشتر ذخیره‌شده و معمولاً پایین‌ تنه بزرگی دارند. ضمن اینکه متابولیسم در این افراد آهسته بوده و با کمی ورزش می‌ توانند به‌ راحتی عضله سازی کنند. ماهیچه‌ های آن‌ ها نیز شرایطی خوبی دارد و معمول چربی بیشتری در این افراد مشاهده می‌شود.

این سبب خواهد شد که سوخت‌ و ساز بدن آن‌ ها به‌ خوبی تنظیم گردد. برای این افراد معمولاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ ها این است که بتوانند چربی‌ها را آب کرده و عضلات و بافت‌ های ماهیچه را جایگزین کنند که در ادامه دراین‌خصوص و بهترین سبک تمرین برای آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد.

سبک مناسب بدنسازی اندومورف

برای اینکه این افراد بتوانند به خوبی چربی را در بدن خود از بین ببرند معمولاً پیشنهاد می‌شود که از تمریناتی مانند HIIT استفاده شود. البته کاردیو پایدار با شدت کم نیز گزینه خوبی خواهد بود. برنامه بدنسازی چربی‌ سوزی آن‌ها باید با طی یک‌ روند ثابت انجام شود. چون بدنشان کاملاً مستعد بازگشت به شرایط قبل است و ممکن است خیلی زود نتیجه‌ای که گرفته‌ اند را از دست دهند.

تیپ بدنی مزومورف

تیپ بدنی مزومورف

یکی از بهترین، ایده‌آل‌ ترین و محبوب‌ ترین انواع تیپ بدنی که می‌توان به آن اشاره کرد، گزینه آخر یعنی مزومورف است که معمولاً هم لاغر و هم عضلانی بوده و ساختمان عضلانی آن‌ ها خوب است. پوست این افراد کشیده‌ تر و سفت‌ تر بوده و صاف می‌ایستند، این افراد همان‌ طور که ذکر شد غوز ندارند و کاهش و افزایش وزن برای آن‌ ها راحت است. از طرفی استایل این افراد نیز در یک بررسی ساده در دسته‌ بندی میانه دو تیپ قبلی قرار می‌گیرد.

سبک مناسب بدنسازی مزومورف

پیشنهاد می‌شود که این افراد توجه ویژه‌ ای به ورزش‌های هوازی داشته باشند، زیرا چربی‌های آن‌ ها زود تر از دست می‌رود و البته به ضربان قلب و پمپاژ خون نیز کمک ویژه‌ ای می‌کنید. ضمن اینکه نیازی نیست از برنامه‌ های فشرده در تمرینات بدنسازی استفاده شود. در حالت کلی و فرم نهایی، اگر تیپ بدنی شما مزومورف است، می‌ توانید از تمرینات بدنسازی در سطح متوسط استفاده کنید. ساخت چربی و از دست‌ دادن آن در این تیپ بدنی آسان است و همان‌ طور که اشاره شد، برخلاف انواع تیپ بدنی دیگر، می‌ توان کنترل بهتری روی وزن‌ گیری و افزایش وزن داشت. پس بهترین برنامه بدنسازی برای این تیپ بدنی، برنامه بدنسازی فیتنس می‌باشد .

نتیجه‌گیری

وقتی در مورد انواع تیپ بدنی، صحبت می‌کنیم. قطعاً یکی از مهم‌ترین موضوعات برای تمام آن‌ها این است که به شرایط ایده‌ آل بدنی برسند. این افراد ازنظر سوخت‌ و ساز، نحوه حجم گیری و چربی سوزی باهم متفاوت هستند. البته برای کسانی که به‌ جای عضله زودتر چربی می‌ سازند پیشنهاد می‌شود که از مکمل‌ هایی مانند: ترمو ایکس سایتک نوتریشن | THERMO X scitec nutrition استفاده کنند.

در این صورت چربی‌ سوزی سریع‌ تر انجام‌ شده و کاهش وزن در نرخ دلخواهشان نیز آسان‌ تر است. این مکمل دارای کافئین است که موجب سرحالی شده و البته اشتها را نیز تا حد زیادی کنترل می‌کند. انواع تیپ بدنی زمانی بهترین نتیجه را می‌گیرند که همه چیز را هماهنگ با شرایط بدن خود انتخاب کنید.

مجتبی نوترکی
مجتبی نوترکی
من مجتبی نوترکی هستم متولد 1361 اهل همدان، از نوجوانی علاقه زیادی به رشته بدنسازی داشتم و خداروشکر نزدیک به 19 سال است که وارد این رشته شدم و دوست دارم در اینجا تمام تجریات خودم رو برای شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیره.

مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!