اثرات مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی

اثرات مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی
در این نوشته شما می خوانید

مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی موضوع مورد بحث این مقاله است. همه خانم‌ های ورزشکاری که مکمل‌ های بدنسازی مصرف می‌کنند می‌دانند که دوران بارداری و شیردهی حساس‌ترین دوران زندگی آن‌ها محسوب می‌شود. همه ما می‌دانیم که در این زمان مصرف بعضی از داروها یا مکمل‌ها ممنوع است. آنچه که یک خانم در دوران بارداری مصرف می‌کند می‌تواند بر روی جنین نیز تاثیر بگذارد. بدین صورت که در دوران جنینی، از طریق بند ناف و در زمان شیردهی نوزاد از طریق شیر مادر مواد غذایی مورد نیاز تامین خواهد شد.

این روزها ممکن است دغدغه بسیاری از خانم‌ های ورزشکاری که به صورت حرفه‌ ای ورزش را دنبال می‌کنند این باشد که مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی چه تاثیراتی بر روی نوزاد و خود آن‌ها خواهد داشت. در این مقاله سعی کرده‌ایم به شرح کامل این موضوع بپردازیم.

مقدمه

مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی به ویژه مکمل‌های چربی سوز به هیچ عنوان نباید در دروران بارداری و شیردهی مصرف شود. اما بعضی از مکمل‌ های دیگر از جمله پروتئین وی که خطرات آنچنانی برای خانم‌ های باردار ندارند باید تحت نظر پزشک استفاده شوند. پس می‌توان گفت مصرف مکمل‌ های بدنسازی قبل از تمرین برای خانم‌های باردار و شیرده به مواد تشکیل دهنده مکمل‌ها بستگی دارد. پس ارزش آن را دارد که مواد تشکیل دهنده مکمل‌ های قبل از تمرین را که می‌تواند برای کودک شما خطرناک باشد، بررسی کنید. اگر مکمل قبل از تمرین شما حاوی موادی است که پزشک به شما توصیه می‌کند برای بارداری از آن‌ها صرف نظر کنید، می‌توانید جایگزین مطمئن‌تری را انتخاب کنید.

مواد تشکیل دهنده مکمل‌هایی که می‌توانند جنین یا نوزارد شما را به خطر بیندازند

مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی خطرناک است. به این علت که مکمل‌های ورزشی اغلب حاوی ترکیبات و مواد گیاهی هستند که ممکن است ماده‌ ای با نام غیرقابل تشخیص در ترکیبات آن‌ها وجود داشته که برای زنان باردار خطرناک باشد. علاوه بر این، برخی تحقیقات گزارش می‌دهند که “ممکن است حاوی آلاینده‌هایی مانند فلزات، آفت کش‌ها، مواد شیمیایی یا باکتری‌ها باشند که خطراتی برای بارداری ایجاد کنند.” به عنوان مثال وینپوستین برای کاهش وزن، بهبود حافظه، تمرکز، تیزبینی و خستگی تجویز می‌شود که می‌تواند برای بارداری خطرناک باشد. در صورت وجود این عصاره در مکمل، برای کودک در حال رشد مضر است. این ماده باعث کاهش وزن در نوزادان در دوران بارداری و همچنین افزایش نرخ سقط جنین در حیوانات آزمایشگاهی شده که برای انسان نیز نگران کننده است.

همچنین، بسیاری از مکمل‌ بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی حاوی کافئین هستند و دوز قبل از تمرین ممکن است خیلی زیاد باشد. دوز توصیه شده کافئین برای زنان باردار ۲۰۰ میلی گرم در روز است. کافئین بیش از حد می‌تواند باعث کاهش وزن هنگام تولد در نوزاد و سقط جنین شود. نگرانی در واقع منبع کافئین نیست، بلکه تعداد میلی گرمی است که مصرف می‌شود. چای، قهوه، نوشیدنی‌ های انرژی زا و حتی شکلات منابع شناخته شده کافئین هستند.

آیا پودرهای پروتئین ایمن هستند؟

پودر های پروتئینی که جزو مکمل بدنسازی در دوران شیردهی و بارداری محسوب می‌شوند هم برای زنان باردار و هم برای زنان غیر باردار بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. هنگام انتخاب پودر پروتئین، لیست مواد تشکیل دهنده را به دقت بخوانید. اولین عنصر هر پودر پروتئین همیشه باید منبع (مانند آب پنیر مجزا شده، تخم مرغ، یا یک ترکیب گیاهی) و به دنبال آن یک شیرین کننده طبیعی (مانند شکر نیشکر، استویا و غیره) و/یا طعم دهنده‌ هایی مانند وانیل، کاکائو یا شکلات باشد.

مواد افزودنی از جمله لسیتین عموما بی‌خطر هستند. مطمئن شوید که لیست افزودنی‌ها شامل ساخارین نمی‌شود که برای بارداری تایید نشده است. چرا که می‌تواند از سد جفت عبور کند. اگر با یک ماده خاص روی برچسب آشنا نیستید، مارک دیگری را انتخاب کنید یا حداقل برچسب را نزد پزشک خود ببرید و با پزشک خود تصمیم بگیرید که آیا انتخاب خوبی برای شماست یا خیر.

بیشتر بخوانید: انواع مکمل افزایش حجم بدنسازی

استفاده از کدام پودر های پروتئینی در دوران بارداری بهتر است؟

محبوب ترین منابع پودر پروتئین برای مصرف در دوران بارداری که بی‌خطر هستند شامل پروتئین آب پنیر، پروتئین سویا، پروتئین کازئین، سایر پروتئین‌ های حیوانی، پروتئین تخم مرغ و پروتئین‌ های گیاهی است. اگرچه پودر های پروتئینی با کیفیت بالا بدون افزودنی و مواد شیمیایی در مکمل بدنسازی در دوران شیردهی و بارداری بی‌خطر هستند.

کدام پودر های پروتئینی در دوران بارداری بهتر است؟مصرف BCAA در بارداری و شیردهی

به طور کلی در بدن اسید های آمینه به صورت طبیعی ساخته می‌شوند تا به ترمیم عضلات کمک کنند. مکمل BCAA یکی از مکمل‌ های بدنسازی است. این مکمل از اسیده ای آمینه تشکیل شده است. مصرف آن معمولا در دوران بارداری و شیردهی مشکلی را به وجود نیاورده و ایمن می‌باشد. مکمل BCAA به تسریع ریکاوری، کاهش خستگی و درد عضلانی و کمک به ایجاد سنتز پروتئین در طول ورزش کمک می‌کند.

مصرف مکمل BCAA می‌تواند به ترمیم عضلات مادر به هنگام ورزش کمک کند. اگر خانم ورزشکاری هستید که از این مکمل استفاده می‌کنید و به کودک خود شیر می‌دهید بهتر است به واکنش‌ های کودک خود خوب توجه کنید. چرا که ممکن است بی‌قراری‌ های کودک به دلیل مصرف این مکمل باشد. در این صورت ضروری است که مصرف BCAA را کنار بگذارید. در مورد مصرف هر نوع مکمل‌ بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک خود مشورت کرده و بعد اقدام نمایید.

مصرف مکمل کراتین در دوران بارداری و شیردهی

کراتین هم نوعی دیگر از اسیدهای آمینه است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود تا به رشد عضلانی کمک کند. منبع طبیعی کراتین در گوشت و ماهی است و هنگام مصرف  به کراتین فسفات تبدیل می‌شود و به عنوان منبع انرژی در ماهیچه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا به امروز تحقیقات زیادی درباره مصرف کراتین در دوران حاملگی و شیردهی انجام نشده است. اما در مطالعاتی که صورت گرفته نتایج نشان داد که مصرف کراتین در مادران شیرده ممکن است موجب اختلالاتی در عملکرد کلیه نوزاد شود. بنابراین اگر اصرار به مصرف کراتین دارید بهتر است با پزشک در این زمینه مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: کراتین چیست

مصرف مکمل کافئین در بارداری و شیردهی

مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی باید با دقت و حساسیت صورت گیرد. به طور کلی نمی‌توان برای مادران باردار و شیرده مکمل کافئین را برای کودک او کاملا ایمن دانست. توصیه ما به این افراد این است که بیش از ۱ یا ۲ فنجان در روز از قهوه و نسکافه نیز که حاوی کافئین هستند، استفاده نشود. به این دلیل که مکمل کافئین سبب افزایش سوخت و ساز بدن و چربی‌سوزی می‌شود و خانم‌ های باردار و شیرده تنها در صورت تائید پزشک مجاز به مصرف آن هستند.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله که به طور اختصاصی به شرح مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و دوران شیردهی پرداختیم، برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد. اگرچه بارها تاکید کردیم اما باز هم در پایان توصیه میکنیم که هرگز بدون مشورت پزشک از هیچ نوع دارو، مکمل غذایی یا مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی به طور خودسر استفاده نکنید.

مجتبی نوترکی
مجتبی نوترکی
من مجتبی نوترکی هستم متولد 1361 اهل همدان، از نوجوانی علاقه زیادی به رشته بدنسازی داشتم و خداروشکر نزدیک به 19 سال است که وارد این رشته شدم و دوست دارم در اینجا تمام تجریات خودم رو برای شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیره.

6 دیدگاه دربارهٔ «اثرات مصرف مکمل بدنسازی در دوران بارداری و شیردهی»

  1. سلام وقتتون بخیر همسرمن چندسال بدنسازی کارمیکنه یکسری آمپول وپودر میخوره آزمایش اسپرم داده جوابش اومده هیچ اسپرمی ندارن ممکنه ازاین داروها وآمپول باشه

    1. صددرصد تو آزمایش ها مشخص هستش علتش اما بی تاثیر نیست باید به اندازه تجویز بشه و اصولی باشه

  2. سلام.ممنون از مطلب مفسدتون. بنده ۶ماهه باردارهستم و برای افزایش وزن جنین ،میخوام‌پروتیین وی استفاده کنم. باتوجه ب این مقاله این پروتیین ضرر نداره.درسته؟

    1. سلام روزتون بخیر بله ضرری نخواهد داشت ولی برای اطمینان مجدد با پزشک مشورت کنین

    2. سلام خود پروتیین ضرری ندارد ولی افزودنی های این مکمل ها برای سلامت جنین مضر است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!