تاثیرات مثبت کراتین بر بدن

تاثیرات مثبت کراتین بر بدن
در این نوشته شما می خوانید

یکی از مواد طبیعی بدن که در سلول های عضلانی انباشته می شود، ماده ی کراتین می باشد. این ماده در زمان ورزش های سنگین در باشگاه به بالارفتن انرژی ماهیچه ها می پردازد. مصرف مکمل کراتین به علت فوایدی که در افزایش نیرو دارد، در بین ورزشکاران و بدنسازان بسیار محبوب است.

ساختار کراتین از نظر شیمیایی شباهت زیادی با اسید های آمینه دارد. بدن می‌تواند کراتین را از اسید آمینه گلیسین و آرژنین تولید کند.

معمولا به صورت طبیعی حدود 95 درصد از کراتین بدن در ماهیچه‌ها، به صورت فسفوکراتین ذخیره می‌شود. 5٪ دیگر در مغز، کلیه‌ها و کبد ذخیره می‌شود. زمانی ‌که یک ورزشکار مکمل کراتین مصرف می‌کند، ذخایر فسفوکراتین در بدن او افزایش پیدا می کند. در ادامه با میلو فیت همراه باشید تا در رابطه با تاثیرات مکمل کراتین بر بدن بیشتر صحبت کنیم.

کراتین چیست؟

کراتین ترکیبی می باشد که به‌صورت کاملا طبیعی در بافت عضلات بدن یافت می‌گردد. این ترکیب به عضله کمک می‌نماید تا نیروی برای بلند نمودن وزنه‌ها، تولید شود. استفاده کردن از این مکمل فوق العاده قوی برای افزایش اندازه‌ی عضله، عملکرد و قدرت ورزشی در بین بدنسازها و ورزشکاران بسیار متداول می باشد. این مکمل شبیه ساختار شیمیایی آمینواسیدها می باشد. بدن به‌طور کاملا طبیعی، کراتین را از آرژنین و آمینواسید های گلیسین تولید می‌نماید.

در بدن عوامل بسیار مهمی که بر میزان ذخایر مکمل کراتین تاثیر خواهند داشت شامل: ورزش کردن، میزان حجم عضلات، مصرف گوشت و سطح هورمون‌ های تستوسترون و (1IGF-) می باشند.

در عضلات بدن حدود ۹۵ درصد مکمل کراتین به‌صورت فسفوکراتین ذخیره خواهد شد، همچنین در کلیه، مغز و کبد 5 درصد باقی‌مانده آن نیز ذخیره می‌گردد.

به‌صورت مکمل وقتی کراتین را مصرف می‌کنید باعث افزایش ذخایر فسفوکراتین در بدن خواهید شد. درون سلول‌ ها فسفو کراتین به تولید نمودن مولکولی بسیار پرانرژی به اسم ATP کمک می‌نماید. وقتی در بدن ATP بیشتری داشته باشید درطول تمرینات بدن می‌تواند، بیشتر و بهتر عمل نماید.

همچنین کراتین باعث بهبود فرآیند‌هایی مثل قدرت، افزایش حجم عضلات و ریکاوری می‌گردد.

جهت مشاهده مطلب کامل در مورد کراتین به لینک زیر مراجعه کنید.

کراتین چیست

نحوه ی عملکرد کراتین در بدن چگونه است؟

همانطور که گفتیم مکمل بدنسازی کراتین به کمک افزایش انرژی ماهیچه ها، موجب بهبود سلامتی و عملکرد ورزشی افراد می شود. معمولا در ورزش هایی با شدت بالا، کراتین موجب افزایش ذخایر فسفوکراتین در عضلات می شود، سپس مقادیر اضافی کراتین در جهت تولید بیشتر ATP، که منبع انرژی کلیدی برای بلند کردن اجسام سنگین و ورزش با شدت بالا است، استفاده‌ می‌شود.

تاثیرات مثبت مکمل کراتین بر بدن:

  1. افزایش ظرفیت تمرینات بدنی :
    مکمل های کراتین با افزایش ظرفیت تمرینات بدنی موجب افزایش عملکرد در حین تمرین و در نهایت بازدهی بشتر تمرینات می شود.
  2. بهبود تحریک سلولی:
    یکی از مزایای مکمل های کراتین، تحریک سلول‌های بدن می باشد. تحریک سلول های بدن به صورت صحیح می‌تواند موجب ‌ترمیم عضلات و رشد عضلات گردد.
  3. افزایش هورمون‌های آنابولیک:
    با توجه به مطالعات انجام گرفته ثابت شد، مکمل کراتین موجب افزایش هورمون‌هایی، مانند IGF-1 می شود.
  4. افزایش آب‌رسانی سلول‌های بدن:
    مصرف مکمل کراتین موجب افزایش احتباس آب در سلول‌ های بدن می‌شود. افزایش حجم سلول ها در نهایت موجب افزایش سلامت و رشد عضلات بدن می شود.
  5. کاهش تجزیه پروتئین:
    مصرف مکمل کراتین با کاهش تجزیه عضله به افزایش کلی توده عضلانی کمک می کند.
  6. کاهش سطوح میوستاتین:
    مصرف مکمل کراتین، موجب کاهش سطح میوستاتین بدن که به افزایش پتانسیل رشد عضلات کمک می کند، می شود. مکمل های کراتین همچنین موجب افزایش ذخایر فسفوکراتین در مغز می‌شوند که این ماده می‌تواند سلامت مغز را بهبود بخشد و از بیماری عصبی جلوگیری کند.
  7. تأثیرات مثبت بر سلامت مغز:
    یکی دیگر از تاثیرات فوق العاده ی مکمل های کراتین، افزایش سلامتی مغز و درمان بیماری‌ های عصبی است. مغز انسان ها نیز همانند ماهیچه‌ها، فسفوکراتین را ذخیره می‌کند و برای عملکرد مطلوب به ATP نیاز دارد که مکمل های کراتین این عمل را انجام می دهند.

مکمل کراتینتاثیرات مکمل های کراتین بر روی مغز:

  • بهبود بیماری آلزایمر
  • درمان بیماری پارکینسون
  • درمان هانتینگتون
  • جلوگیری از سکته مغزی ایسکمیک
  • کنترل بیماری صرع
  • جلوگیری از آسیب مغز یا ستون فقرات
  • درمان بیماری نورون حرکتی
  • جلوگیری کاهش حافظه و عملکرد مغز در سالمندان

البته این را باید گفت که اکثر تاثیرات مکمل های کراتین، با مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی ثابت شده است و برای مطمئن شدن از فواید این مکمل بر روی مغز احتیاج به مطالعه بیشتری در رابطه با اثرات آن در این بیماری‌ها است. با این حال، در یک مطالعه در رابطه با تاثیرات مکمل کراتین بر روی کودکان مبتلا به آسیب مغزی مشخص شد، مصرف شش ماهه کراتین، موجب کاهش 70% خستگی و کاهش 50٪ سرگیجه شده است.

در عملکرد کلی مغز، تحقیقات زیادی ثابت کرده است که مکمل کراتین می‌تواند در سالمندان، گیاهخواران و کسانی که در معرض خطر بیماری‌ های عصبی هستند بسیار مفید باشد.

یک مطالعه در گیاهخواران نشان داد که مصرف این مکمل پروتئین باعث بهبود 50٪ در نمرات آزمون حافظه و بهبود 20٪ در نمرات آزمون هوش می‌شود.اگرچه کراتین می‌تواند برای سالمندان و افرادی که دارای ذخایر کم آن هستند سودمند باشد اما تحقیقات نشان می‌دهد که هیچ تأثیری بر عملکرد مغز در بزرگسالان سالم ندارد.

سایر فواید مصرف کراتین

  •  کاهش سطح قند خون
  •  بهبود عملکرد عضلانی و کیفیت زندگی افراد علی الخصوص سالمندان
  •  کمک به کنترل کبد چرب و درمان آن

انواع مختلف مکمل‌ های کراتین

مکمل های کراتین به طور متنوعی در داروخانه ها یافت می شود که متداول ترین نوع آن که بیشتر در تحقیقات مورد استفاده قرار می‌گیرد، فرم کراتین مونوهیدرات آن است.

عوارض جانبی مصرف کراتین و نکات آن

همانطور که در بالاتر گفتیم، کراتین یکی از مکمل‌ های بسیار معروفی است که مطالعات فراوانی در رابطه با آن انجام‌ گرفته است و تحقیقات 4 ساله هیچ عارضه منفی از این مکمل نشان نداده است.

اما با این حال پیشنهاد می شود، افرادی که از قبل مشکلات کبدی یا کلیه داشته‌اند، پیش از مصرف مکمل کراتین باید با پزشک مشورت کنند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که مصرف کراتین موجب کم‌آبی یا گرفتگی عضلات می‌شود، اما این موضوع هیچ مبنای علمی ای ندارد. در حقیقت، مطالعات نشان داده است که مصرف کراتین در طی ورزش استقامتی گرفتگی و کم‌ آبی بدن را می‌تواند کاهش دهد.

قبل از خدافظی

در پایان می‌ توان گفت این مکمل یکی از ارزان‌ترین، مؤثرترین و مطمئن‌ترین مکمل‌های ورزشی است که می‌تواند توسط متخصصین تغذیه به ورزشکاران توصیه شود.

فراموش نکنید استفاده از مکمل‌ ها بدون در نظر گرفتن شرایط خاص مانند بیماری‌ها و بدون جایگیری درست در یک برنامه غذایی کامل، نمی‌ تواند کمک زیادی به شما بکند.

مجتبی نوترکی
مجتبی نوترکی
من مجتبی نوترکی هستم متولد 1361 اهل همدان، از نوجوانی علاقه زیادی به رشته بدنسازی داشتم و خداروشکر نزدیک به 19 سال است که وارد این رشته شدم و دوست دارم در اینجا تمام تجریات خودم رو برای شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!