آیا مصرف همزمان یا تداخل مکمل‌ های ورزشی مشکلی ندارد؟

تداخل مکمل های ورزشی
در این نوشته شما می خوانید

تداخل مکمل‌ های ورزشی ممکن است چه عوارضی داشته باشد؟ اگر مکمل‌ها را باهم ترکیب شوند ممکن است زودتر به نتیجه دلخواه رسید؟ این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است بارها از ذهن ورزشکاران و کسانی که به تازگی فیتنس را شروع کرده‌اند خطور کند. در بین ورزشکاران به خصوص بدنسازان و فیتنس استفاده از مکمل‌ های ورزشی رواج بیشتری دارد. برخی از ورزشکاران هستند که برای رسیدن به تناسب اندام بسیار عجله داشته و در همین راستا به انجام کارهایی رو می‌آورند که اصلا به نفع آن‌ها نیست.

به عنوان مثال مکمل‌‌های بدنسازی را بدون توجه به کارایی آن‌ها با هم ترکیب می‌کنند و اصلا به این موضوع دقت ندارند که مصرف همزمان مکمل‌ های ورزشی ممکن است چه عوارضی را به دنبال داشته باشد. در این مقاله از مجله سایت داروپست تداخل مکمل‌ های ورزشی را مورد بررسی قرار خواهیم داد. اگر اطرافیان شما هم مکمل‌ های بدنسازی را باهم ترکیب می‌کنند بهتر است این مقاله را برای آن‌ها ارسال کنید.

یکی از نکات مهمی که در رابطه با مصرف مکمل‌ های ورزشی و غذایی وجود دارد، تداخل مکمل‌ های ورزشی با هم و یا تداخل مصرف مکمل های بدنسازی با سایر داروها است. همان طور که می‌دانیم مکمل‌ های بدنسازی در جهت بهبود عملکرد ورزشکاران با توجه به اهداف مختلف استفاده می‌شوند. مکمل‌ های بدنسازی انواع و کاربردهای متفاوتی دارند. به عنوان مثال در فاز حجم برای رشد عضلات و در فاز کات برای چربی سوزی و حفظ توده عضلانی استفاده می‌شود. اما نکات مهمی در رابطه با تداخل مصرف مکمل‌ ها وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد.

هشدار در مورد مصرف همزمان مکمل‌ های ورزشی

به دو دلیل نباید بعضی از مکمل‌ های ورزشی را همزمان مورد استفاده قرار داد؛ دلیل اول اینکه تداخل مکمل‌ های ورزشی با یکدیگر، ممکن است کارایی هر یک را از بین ببرد. دلیل دوم این است که مصرف برخی از مکمل‌ها به صورت همزمان موجب بروز عوارض جانبی خواهد شد. قبل از ترکیب کردن مکمل‌ها با یکدیگر بهتر است افراد با یک پزشک یا سازنده محصول مشورت کنند. همچنین مهم است که بررسی کنید میزان مصرف روزانه هر ماده از سطوح بالای ایمن تجاوز نکند.

چطور می‌توان از تداخل مصرف مکمل‌ های ورزشی جلوگیری کرد؟

تداخل مکمل‌ های ورزشی ممکن است در یک دوره تمرین یا در یک روز به وجود آید. این تداخل علاوه بر بی اثر کردن مصرف مکمل، ممکن است سلامت ورزشکار را به خطر بیاندازد. به همین خاطر توصیه ما به ورزشکاران به خصوص بدنسازان که از مکمل‌ها استفاده بیشتری دارند برنامه مکملی خود را تحت نظر یک متخصص دریافت کنند و در مورد نحوه مصرف آن ها اطلاعات کامل کسب کنند. مصرف همزمان برخی مکمل‌ها ممکن است به بدن شما آسیب وارد کرده و مضر باشد. از دیگر نکاتی که در مورد مصرف مکمل‌ها باید به آن توجه کرد تداخل مصرف مکمل ‌ها با داروهاست.

مصرف همزمان مکمل‌ های ورزشی

تداخل مکمل‌ های ورزشی

۱- گلوتامین با کراتین

تداخل مکمل‌ های ورزشی گلوتامین و کراتین به این صورت است که اگر باهم مصرف شوند به دلیل حامل‌ها و ناقل‌ های یکسان در بدن رقابت به وجود می‌آید فقط یکی از آن‌ها موثر واقع خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان کراتین و گلوتامین را به فاصله زمانی دو ساعت مصرف کنید.

۲-کراتین با کافئین

تحقیقاتی بر روی تداخل مکمل‌ های ورزشی کراتین و کافئین انجام شده است که نتایج نشان می‌دهد که مصرف همزمان این دو مکمل مناسب نیست. مصرف کراتین به تنهایی قدرت عضلات را افزایش می‌دهد اما در مورد مصرف همزمان کراتین و کافئین سطح کراتین فسفات عضلات افزایش مییابد ونسبت به مصرف کراتین هیچ افزایش عملکردی دیده نمی‌شود. یا به عبارتی دیگر مصرف کافئین باعث احتباس آب داخل بدن شده و مصرف کراتین آب بیشتری نیاز خواهد داشت که این باعث می‌شود به بدن شما آسیب برسد.

۳- پروتئین وی با مکمل‌ های حاوی زینک و منیزیم

یکی دیگر از تداخل مکمل‌ های ورزشی زمانی رخ میدهد که مکمل پروتئین وی با مکمل‌ های غذایی حاوی زینک و منیزیم استفاده کنید. پروتئین وی همان طور که در مقالات قبلی اشاره شد حاوی مقادیر مناسبی از کلسیم می‌باشد. کلسیم در جذب روی و منیزیم اختلال ایجاد می‌کند. اما برخی محققان این نظریه را تایید نمی‌کنند به هر حال بهتر است بین مصرف پروتئین وی و مکمل‌ های حاوی زینک و منیزیم حداقل ۲ ساعت فاصله باشد.

4-تداخل ال کارنیتین و ECA (افدرین، کافئین، آسپرین)

تداخل مکمل‌ های ورزشی ال کارنیتین با دیگر مکمل ها دیده می‌شود به این دلیل که ال کارنیتین در دسته مکمل‌ های چربی سوز قرار می‌گیرد و از تحلیل عضلات و خستگی پس از ورزش پیشگیری کرده و ریکاوری را نیز تسریع می‌کند. اما ECA یک داروی چربی‌سوز است که از ۳ ترکیب متفاوت افدرین، کافئین و آسپرین تشکیل شده است. مصرف همزمان این دو مکمل ممکن است تپش قلب را افزایش داده و در نهایت به حملات قلبی منجر شود.

5-ال کارنیتین و Yohimbe

عملکرد مکمل گیاهی یوهیمبه از طریق انسداد گیرنده‌ های آدرنرژیک آلفا -۲ در بدن است و در رفع اختلال نعوظ و در کاهش وزن مفید واقع شده‌اند. از آنجایی که ممکن است مصرف هر دو مکمل روی قلب تاثیر منفی بگذارند، توصیه می‌شود که همزمان با هم هرگز مورد استفاده قرار نگیرند.

۶- مکمل‌ های پری هورمون با چربی سوزها

یکی از خطرناک‌ترین تداخل مکمل‌ های ورزشی مکمل‌ های پری هورمون با ECA و چربی سوزها می باشد. ECA یا محصولات دارای کافئین، ال-کارنیتین یا Yohimbe تپش و ضربان قلب را بالا می‌برند. مکمل‌ های پری هورمون موجب افزایش سطح تستوسترون شده و در افزایش حجم عضلات و بهبود عملکرد ورزشی شده و تمایل به انجام تمرینات سخت را افزایش می دهد. در نتیجه مصرف دو یا چند مکمل که همزمان باعث افزایش تپش قلب می شوند توصیه نمی‌شود.

توصیه ما به شما این است که هیچ وقت دو ماده‌ ای که همزمان ضربان قلب را افزایش می‌دهند مصرف نکنید. این گونه مکمل‌ها بهتر است در دو سیکل یا دوره متفاوت مصرف شوند. علاوه بر این پیشنهاد میکنیم که اهداف خود را مشخص کنید. برخی از افراد هستند که هدف اول آنها چربی سوزی است پس باید دوره اول چربی سوز مصرف کنند و در دوره دوم به فکر مکمل‌ های ماهیچه باشند. اما افرادی که هدف آنها عضله سازی است دقیقا باید بر خلاف مورد اول عمل کنند. یعنی در در دوره اول مکمل عضله ساز و در دوره دوم چربی سوز مصرف کنند.

سخن پایانی

تداخل مکمل‌ های ورزشی از جمله مباحثی است حتما باید دانش خود را در این زمینه بالا ببرید. اغلب ترکیب برخی از مکمل‌ها با هم می‌تواند اثرات مثبت در تناسب اندام و عملکرد ورزشی داشته باشد و گاهی نیز ممکن است افراد از روی عدم دانش و عجول بودن مکمل‌ها را با هم ترکیب کنند، که در نتیجه آن عوارض نامطلوبی در انتظار بدن آن‌ها خواهد بود. از این رو کارشناسان ما همواره توصیه می‌کنند که در مورد استفاده از مکمل‌ های بدنسازی با پزشک یا مربی ورزشی خود مشورت نمایید.

مهران
مهران
من مهران احمدی هستم، لیسانس فیزیولوژی و مربی بدنسازی درجه 2 با 10 سال سابقه ورزشی و بدنسازی. هدف من از ارائه این محتوا، به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با شما عزیزان است تا به شما در رسیدن به اهدافتان در زمینه تناسب اندام و سلامتی کمک کنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!