ضروری‌ ترین ویتامین‌ های بدنسازی برای عضله‌ سازی

ضروری‌ ترین ویتامین‌ های بدنسازی برای عضله‌ سازی
در این نوشته شما می خوانید

ویتامین‌ های بدنسازی درواقع لازمه‌های یک ورزشکار حرفه‌ای برای جبران هرگونه هدررفت انرژی و مواد معدنی هستند. درصورتی‌که مشغول استفاده از برنامه بدنسازی حرفه‌ ای هستید باید بدانید که شما به یک سری ویتامین‌ها، مکمل‌ها و تغذیه‌ های خاص برای رفع هرگونه کمبود و نقصان نیاز دارید.

البته که مصرف نکردن این ویتامین‌ها روی سلامت شما هم تأثیر می‌گذارد. اگر جست‌وجویی در مقالات و یا اینترنت با عنوان و مؤلفه ویتامین‌ های بدنسازی داشته باشید، با موارد زیادی روبرو می‌شوید. اما ما در ادامه قصد داریم، کلیدی‌ترین و مهم‌ ترین ویتامین‌ هایی که یک بدنساز باید مصرف کند را به شما معرفی کنیم.

تاثیر ویتامین A در برنامه غذایی بدنسازی

یکی از اولین مواردی که در بسیاری از کتب پزشکی و تخصصی درزمینه‌ های تغذیه‌درمانی به آن اشاره‌ های متوالی شده است. ویتامین A خواهد بود که درواقع می‌توان گفت در طیف وسیعی از واکنش‌ های شیمیایی بدن انسان حضور دارد. پروتئین یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین فاکتور های سازنده عضلات شما در دوره‌ های ورزشی به‌حساب می‌آید. ویتامین آ نیز سبب ساخت پروتئین در بدن خواهد شد. درواقع موضوع دیگری که برای ما اهمیت دارد این است که بدن شما بتواند تستوسترون زیادی بسازد.

مطابق انتظار و در بین تمامی ویتامین‌ های بدنسازی، ویتامین آ می‌تواند تستوسترون بسازد. در نظر داشته باشید که این موضوع برای انجام فعالیت‌ های ورزشی ساده هم بسیار مهم و ضروری است. درنتیجه حتماً به سراغ منابع غذایی حاوی ویتامین آ بروید.

(البته پروتئین وی ترک نوتریشن | Protein Whey 100 trec nutrition و مکمل‌ های بدنسازی مشابه نیز می‌توانند منابع دریافت پروتئین خوبی باشند. اگر ورزشکار حرفه‌ ای هستید یا قصد پیوستن به این دسته‌بندی رادارید، می‌توانید از آن استفاده کنید.)ویتامین آ یک محلول در چربی است و سوسیس جگر، ماهی قزل‌آلا، تخم‌مرغ پخته‌شده، خاویار، کره و میگو موجود است.

ویتامین E یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ های بدنسازی

ویتامین E یا ای، یکی دیگر از مهم‌ترین آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدنسازها و همین‌طور کسانی است که به‌سلامت عضلات خود اهمیت ویژه‌ ای می‌دهند. این ویتامین باعث می‌شود که انرژی بدن افزایش پیداکرده و پس از تمرین، شخص دچار گرفتگی‌ های عضلانی، مشکلات جدی پوستی و… نشود. شما می‌توانید این ویتامین را به‌صورت مکمل‌ها و قرص‌ هایی در واحد های حجمی مختلف مصرف کنید.

البته که در مورد انتخاب واحد آن باید حتماً از یک مربی حرفه‌ ای و متخصص و یا بدنساز کمک بگیرید. در غیر این صورت ممکن است اصلاً نیازی به حجمی که خودتان انتخاب می‌کنید نداشته باشید. حتی امکان تزریق عضلانی ویتامین ای نیز وجود دارد. برای دریافت ویتامین ای به‌صورت طبیعی هم می‌توانید به سراغ بادام، روغن جوانه گندم، فندق، کره بادام‌زمینی، تخم آفتاب‌گردان، دانه کاج، زردآلوی خشک و همین‌طور کیوی بروید. ای، ازجمله مهم‌ترین ویتامین‌های بدنسازی به شمار می‌آید.

ویتامین دی (Vitmain D) مناسب برای بازسازی عضلات

ویتامین دی، در کنار دو گزینه قبلی ازجمله اصلی‌ترین و کاربردی‌ترین‌ها برای بدنسازی و همین‌ طور تناسب‌اندام و بازسازی عضلات و کنترل مواد معدنی از دست‌رفته است. درواقع این ویتامین نیز مانند آ، سبب افزایش هورمون تستوسترون در بدن می‌شود و نقش اساسی و مؤثری در ساخت پروتئین دارد. (در بازار کشور، ماسل مس 3000 کیو ان تی | muscle mass 3000 QNT هم یکی از قابل‌اعتمادترین مکمل‌ های افزایش سطح پروتئین است.)

این ویتامین استخوان‌ های شمارا مستحکم‌تر می‌سازد و اگر حتی یک فرد مبتدی در حوزه بدنسازی باشید، احتمالاً به‌خوبی از این مسئله مطلع هستید که استحکام استخوان‌بندی تا چه حد می‌تواند به شما در موفق شدن در این ورزش کمک کند.

کمبود ویتامین را با آزمایش خون جدی بگیرید!

برای تشخیص کمبود ویتامین‌ های بدنسازی می‌توانید به پزشک مراجعه نموده و درخواست آزمایش خون بدهید. معمولاً تمامی مواردی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم، در آزمایش‌ های معمول خون قابل‌بررسی هستند. در صورت کمبود هرکدام از ویتامین‌ های بدنسازی می‌توانید از پزشک یا مربی متخصص و حرفه‌ ای ورزشی و بدنسازی بخواهید که بر اساس آن برای شما یک رژیم دقیق تنظیم کند.

ماهی قزل‌آلا، سالمون، تن و خل مخالی و روغن جگر ماهی شامل مقادیر زیادی از این ویتامین هستند. البته که جگر گاو، زرده تخم‌مرغ نیز می‌توانند به دلیل داشتن مقادیر هرچند کم‌تر ویتامین دی، گزینه‌ های جبرانی خوبی باشند. البته دقت داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد این ویتامین نیز می‌تواند در دوره‌ های سنی مختلف، مضراتی برای فرد داشته باشد.

بیشتر بخوانید: ویتامین b6 در بدنسازی

ویتامین سی

معمولاً به ورزشکاران پیشنهاد می‌شود که در طول روز، بین 500 تا 2000 میلی‌گرم در روز ویتامین C مصرف کنند. البته دقت داشته باشید که استفاده بی‌رویه و غیرمعمول آن بخصوص برای کسانی که درگیر بدنسازی و ورزش نیستند، می‌تواند موجب بروز اختلالات گوارشی و دفع گردد.

در مقابل این مکمل را می‌توانید در چند وعده غذایی مصرف کنید. برای دریافت نتیجه بهتر، در هفته‌ های نخست کم‌ترین میزان را مصرف نموده و سپس بر اساس ارتقای سطح خود در ورزش حجم مصرفی ویتامین C را ارتقا دهید.

ویتامین C سطح هرمون تستسترون را افزایش می‌ دهد

در معرفی ویتامین‌ های بدنسازی خاطرنشان شدیم که افزایش سطح هورمون تستوسترون اهمیت ویژه‌ ای خواهد داشت. ویتامین C نیز به‌نوبه خودش می‌تواند به این موضوع کمک شایانی کند. درنتیجه اگر یک فعالیت حرفه‌ ای سنگین ورزشی دارید، به‌تازگی دوره‌ های آموزشی بدنسازی را شروع کرده‌ اید، باید برای ویتامین سی برنامه‌ریزی خاصی داشته باشید. البته یک لیوان بزرگ آب‌پرتقال، همیشه راهکاری سریع، کلیدی و خوش‌طعم برای جذب حداکثری یکی از مهم‌ترین ویتامین‌ های بدنسازی، یعنی C است.

فواید امگا 3 در بدنسازی چیست؟

البته که نمی‌توان امگا 3 را به‌عنوان ویتامین‌ های بدنسازی معرفی کرد اما به‌هرحال یکی از مواد معدنی مهم و اساسی برای ورزشکاران خواهد بود. زمان مصرف امگا 3 هم‌بسته به شرایط جسمی و فیزیکی شخص می‌تواند متغیر باشد اما معمولاً بهترین زمان استفاده از آن همراه با یک وعده غذایی خواهد بود.

در این صورت میزان جذب در بدن به حداکثر می‌ رسد و البته کمی و کاستی‌ها نیز در پس مصرف برنامه غذایی و یا مکمل جبران می‌شود. حتی ورزشکاران می‌توانند قبل و بعد از مصرف میان وعده‌ها نیز از قرص امگا سه استفاده کنند. اگر قرص امگا سه با غذا های چرب مصرف شود ایده‌آل‌ ترین و بهترین نتیجه ممکن را خواهد داشت.

مصرف امگا سه و به‌طورکلی روغن ماهی برای همه افراد مفید خواهد بود اما ورزشکارانی که درگیر بدنسازی و تناسب‌اندام می‌شوند، معمولاً با مشکلات تحلیل عضلانی مواجه می‌شوند به جهت جبران مافات و کمی‌ها و کاستی‌های بدن، معمولاً این مواد معدنی توسط بدنسازان پیشنهاد می‌شود. درواقع امگا سه باعث می‌شود که درد های عضلانی کم‌تر شده، کیفیت تمرین و کنترل شخص بهتر و خطر مرگ ناگهانی را در همه رنج‌ های سنی کم‌ تر می‌کند.

 

مهران
مهران
من مهران احمدی هستم، لیسانس فیزیولوژی و مربی بدنسازی درجه 2 با 10 سال سابقه ورزشی و بدنسازی. هدف من از ارائه این محتوا، به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه خود با شما عزیزان است تا به شما در رسیدن به اهدافتان در زمینه تناسب اندام و سلامتی کمک کنم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!