۱۰ مواد غذایی لازم برای تغذیه فیتنس کاران

۱۰ مواد غذایی لازم برای تغذیه فیتنس کاران
در این نوشته شما می خوانید

ورزشکاران در فیتنس و یا بدنسازی علاوه بر استفاده از برنامه تمرینی خوب و اصولی برای دست یابی به نتیجه بهتر باید رژیم غذایی صحیح و اصولی نیز داشته باشند.

در این پست ۱۰ نوع ماده غذایی که علاوه بر گوشت، مرغ و سفیده تخم مرغ برای فیتنس کاران مفید است را نام برده ایم تا حتما این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مواد غذایی لازم در تغذیه فیتنس کاران

شیر

شیر به دلیل داشتن پروتئین های تقویت کننده برای عضلات مناسب است، قند آن برای سوخت رسانی به عضلات و کلسیم موجود در شیر برای افرادی که سطح فعالیت خود را بالا می برند عالیست.

میوه های خشک

چیپس میوه یا میوه های خشک شده (مانند زردآلو ، کشمش ، موز ، توت ، انبه و…) سرشار از قندهای طبیعی بوده و منبعی از کربوهیدرات و تقویت کننده های انرژی هستند.

با مصرف هر سهم (یک فنجان) از میوه های خشک، مقادیری فیبر ، پتاسیم ، انواع ویتامین ها و مواد معدنی را دریافت خواهید کرد.

سبزیجات سبز

سبزیجات سبز (مثل کلم بروکلی ، اسفناج ، لوبیا سبز و کلم سبز) با داشتن آنتی اکسیدان جهت جذب رادیکال آزاد، داشتن فیبرهای تقویت کننده هضم و به دلیل دارا بودن مجموعه ای از انواع ویتامین ها و مواد معدنی باید در رژیم غذایی ورشکاران و فیتنس کاران وجود داشته باشد.

سبزیجات سبز همچنین منبع خوبی از فولات (یک اسید فولیک طبیعی) هستند که برای سلامتی قلب و عروق مفید هستند.

سیب زمینی شیرین

سیب زمینی های شیرین بسیار متنوع بوده و نسبت به سیب زمینی های معمولی، خاصیت ضد بتاکاروتن ، آهن ، فیبر و ویتامین C بیشتری را داراست.

سیب زمینی شیرین قبل از یک مسابقه طولانی مانند دو استقامت علاوه بر بارگیری کربوهیدرات خوب، به دلیل داشتن پتاسیم می تواند در رفع گرفتگی عضلات هنگام ورزش کمک کند.

بیشتر بخوانید:با رژیم لاغری شکم در یک هفته چربی‌ های خود را آب کنید!

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی علاوه بر داشتن ویتامین C ، حاوی آنتی اکسیدان قدرتمندی به نام لیکوپن است. لیکوپن چندین سال است که به عنوان یک ماده مغذی قدرتمند برای پیشگیری از سرطان مورد استفاده قرار میگیرد.

گوجه فرنگی برای کاهش وزن بسیار کمک کنده است. این میوه با هورمون های طبیعی کاهش وزن در بدن مانند لپتین مرتبط است که به تنظیم میزان متابولیک و اشتها کمک می کند.

موز

موز یک غذای مناسب برای فیتنس کاران است. البته سعی کنید پوست موز را تمیز بشوئید و موز را با پوست مصرف کنید. متخصصان تغذیه تایوانی دریافته اند که پوست موز نه تنها دارای پتاسیم بیشتری است بلکه دارای سروتونین و لوتئین نیز می باشد. توصیه میکنیم کل موز (پوست و گوشت آنرا) را حتما در یک اسموتی امتحان کنید.

کالری موز کمی بیشتر از سایر میوه هاست اما این میزان کالری به دلیل کربوهیدرات موجود در آن است که باعث می شود ورزشکاران از آن برای سوخت گیری عضلات قبل ، حین یا بعد از تمرین استفاده کنند.

مواد غذایی لازم برای تغذیه فیتنس کاران

آجیل و مغزها

مغزها دارای ویتامین، مواد معدنی و فیبر بوده و یکی از منابع خوب سلنیوم هستند که یک ماده معدنی و ریز مغذی است و به حفظ سیستم ایمنی در برابر بیماری های قلبی و سرطان کمک میکند.

چربی های خوب موجود در آجیل به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند اما به دلیل کالری بالای آجیل ها باید در مصرف آن احتیاط لازم را بعمل آورید.

بلوبری

بلوبری باعث کاهش قند و کاهش کلسترول شده و برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است. بلوبری در مقایسه با سایر میوه ها کالری کمتری دارد.

میوه بلوبری باعث تسکین التهاب میشود و به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدان ها در پیشگیری از سرطان و پیری زودرس موثر است.

ماهی سالمون

سالمون منبع خوبی از امگا 3 است، یک اسید چرب که قلب شما را سالم نگه می دارد و تاثیرات از دست دادن حافظه را کند میکند.

از پروتئین ماهی میتوانید برای وعده غذایی بعد از ورزش استفاده کنید زیرا پروتئین های موجود در ماهی باعث ترمیم عضلات می شوند.

کاکائو

کاکائو یک ماده ویژه مغذی است که سرشار از منیزیم، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است. اگر به دنبال رفع ولع شیرینی هستید، توصیه میشود از شکلات تلخ بالای 80٪ استفاده کنید تا میزان اشتهای شما را کاهش دهد.

نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید، آیا شما از مواد غذایی ذکر شده در تغذیه ورزشی خود استفاده کرده اید؟ به نظرتان به جز موارد بالا چه مواد مغذی باید در تغذیه فیتنس کاران وجود داشته باشد؟

مجتبی نوترکی
مجتبی نوترکی
من مجتبی نوترکی هستم متولد 1361 اهل همدان، از نوجوانی علاقه زیادی به رشته بدنسازی داشتم و خداروشکر نزدیک به 19 سال است که وارد این رشته شدم و دوست دارم در اینجا تمام تجریات خودم رو برای شما دوستان عزیز به اشتراک بزارم امیدوارم که مورد توجهتون قرار بگیره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همین الان برنامه خودت رو دریافت کن!